Popularne pytania i odpowiedzi - tanie bilety lotnicze

tanie bilety lotnicze

TANIEJ LATAJĄ TYLKO PTAKI ®

Przejdź do treści
Jakie dokumenty w podróży ?
Aby podróżować po krajach członkowskich Unii Eurpejskiej wystarczy posiadać ważny dowód osobisty (dziecko również). Wylatując poza granice unijne musisz  posiadać ważny paszport i często także wizę. Życie wymyśla jednak nietypowe scenariusze - więcej informacji znajdziesz tutaj:

Podróżujesz z dziećmi lub osobami niepełnoletnimi ?
Rezerwując przelot z osobą niepełnoletnią musisz podać jej datę urodzenia aby przypisać odpowiednią kategorię tej osobie, najczęściej: niemowlęta: do 2 roku życia, dzieci: od 2 do 12 roku życia, młodzież: od 12 do 18 roku życia. W zależności od linii lotniczej kategorie te mogą się różnić. Dziecko do 2 roku życia może podróżować w foteliku lub na kolanach rodzica. Zniżki z tytułu wieku dziecka mają różne poziomy cenowe i uzależnione są od wybranej linii lotniczej. Jeśli podczas podróży (np. przy powrocie) dziecko przechodzi do wyższej wiekowo kategorii należy to koniecznie podkreśłić podczas dokonywania rezerwacji.

Kupiłem bilet, czy mogę zmienić dane pasażera, datę wylotu itp ?
Najczęściej popelniane błędy podczas rezerwacji lotu to: błędny typ pasażera, błędny tytuł pasażera, błąd w imieniu lub nazwisku (brak polskich znaków diakrytycznych to nie błąd lecz wymóg linii lotniczych), błędna data urodzenia, błędna data wylotu lub powrotu. W przypadku konieczności dokonania zmiany należy niezwłocznie zadzwonić do wybranej linii lotniczej. W tanich linii lotniczych taka operacja jest z reguły płatna a przy zmianie daty lotu często droższa od zakupu nowego biletu. W tradycyjnych liniach lotniczych część zmian jest dokonywana bezpłatnie ale takie sytuacje szczegółowo regulują Warunki Przewozu wybranej linii lotniczej.

Czy mogę zrezygnować z lotu ?
Oczwiście, ale w przypadku tanich linii lotniczych nie ma możliwości zwrotu pieniędzy za dokonaną rezerwację. Możesz nieco pomniejszyć stratę jeżeli niezwłocznie po dokonaniu rezerwacji zadzwonisz na infolinię wybranego przewożnika z informacją o rezygnacji. W przypadku regularnych liniii lotniczych takie sytuacje regulują każdorazowo Warunki Przewozu wybranej linii lotniczej.

Jaki bagaż podręczny ?
Szczegołową ilość i wymiary bagażu podręcznego regulują Warunki Przewozu wybranej linii lotniczej. W tanich liniach lotniczych z reguły każda teczka, torebka lub laptop jest traktowana jak bagaż podręczny natomiast większość tradycyjnych linii lotniczych zezwala na zabranie do samolotu, oprócz bagażu podręcznego, dodatkowo teczki, torebki, laptopa lub tp.

Czy mogę po dokonaniu rezerwacji dokupić opcję dodatkowego bagażu lub innych usług ?
Większość linii lotniczych umożliwia dokupienie dodatkowego bagażu. Taka operacja jest dodatkowo płatna zgodnie z cennikiem wybranej linii lotniczej. Zadzwoń do sprzedawcy albo do linii lotniczej, którą podróżujesz. Dodatkowy bagaż można również dokupić na lotnisku, ale wówczas opłaty są znacznie wyższe. Po dokonaniu zakupu biletu nie ma możliwości zrezygnowania w dodatkowo zamówionych usług.

Odprawa lotniskowa i karta pokładowa ?
Odprawa lotniskowa jest obowiązkowa dla każdego pasażera. Odprawa na lotnisku rozpoczyna się od 2 godzin a kończy do 45 min przed odlotem przy właściwym stanowisku w hali odlotów. Zakończenie odprawy czyli zamknięcie bramki następuje zwykle na 30 - 40 minut przed odlotem. Po zamknięciu bramki nie możliwości wykorzystania zakupionego przelotu z winy pasażera a więc także zwrotu pieniędzy za bilet. Klienci niepełnosprawni, podróżujący bez opiekuna lub przewożący zwierzęta, czy bagaż nietypowy muszą stawić się do odprawy conajmniej 1 godzinę przed odlotem.
Większość przewoźników lotniczych umożliwia dokonanie odprawy lotniskowej przez internet i ściągnięcia karty pokładowej poprzez aplikację lub SMS-em na telefon pasażera. Wówczas na lotnisku pasażer musi posiadać pobrany dokument w telefonie lub wydrukowany na kartce formatu A4. Na większych lotniskach możesz skorzystać z samoobsługowych automatów do odprawy, gdzie po podaniu Twojego numeru  rezerwacji możesz wydrukować kartę pokładową. Jeśli jednak nie chcesz lub nie możesz dokonać odprawy i wydrukować karty pokładowej samodzielnie, za dokonanie tych czynności przez obsługę przy stanowisku odpraw musisz liczyć się ze znacznymi kosztami mogącymi sięgnąć nawet do 150 PLZ od każdej rezerwacji.

Kto wchodzi pierwszy na pokład ?
Pierwszeństwo wejścia na pokład posiadają przede wszystkim pasażerowie, którzy zdecydowali się na wykupienie tej dodatkowo płatnej opcji. Pierwszeństwo wejścia mają również matki z dzieckiem do dwóch lat, kobiety w ciąży i osoby niepełnosprawne. Warunkiem jest stawienie się przy bramce odlotów (gate) minimum 30 minut przed odlotem. W przypadku spóźnienia pierwszeństwo nie przysługuje. Zdarza się jednak, że tak w przypadku odprawy lotniskowej jak i wejścia na pokład samolotu pracownicy obsługują w pierwszej kolejności rodziny z dziećmi, które przekroczyły 2-letnią granicę wiekową.

Czy płyny i elektronikę mogę wnieść na pokład ?
Objętość zabieranych ze sobą płynów oraz wszelkich produktów płynnych nie może przkraczać każdorazowo 100 ml. Dobrym rozwiązaniem jest zakup przed wylotem produktów w miniaturowych opakowaniach. Podczas odprawy bezpieczeństwa wszelkie płyny muszą zostać zapakowane w oddzielnej torebce foliowej. Takie torebki powinny być dostępne, z reguły bezpłatnie, przy każdym stanowisku kontroli  bezpieczeństwa. Podczas kontroli należy przedstawić obsłudze oddzielnie torebkę z płynami, podobnie jak każde urządzenie elektronicze np. laptop, kamerę, aparat, telefon itp.

Czy mogę zabrać psa, kota lub inne zwierzę ?
Tutaj nie ma reguły. Część linii wyraża zgodę, część tylko na wybranych trasach a część zgadza się jedynie na przewóz psów przewodników podróżujących z niepełnosprawnymi pasażerami. Każdorazowo jednak właściciel zwierzęcia musi dysponować dokumentami (paszport, sczepienia itp.) wymaganymi  przepisami krajów na całej trasie przelotu. Koszt przewozu zwierzęcia jest bardzo różny, zależny od taryfy przewożnika oraz od tego czy pasażer będzie przewozić zwierzę w kabinie czy w specjalnym luku. Dodatkowym wymogiem są klatki lub pojemniki do przewozu zwierząt a ich wymiary oraz waga wraz ze zwierzęciem jest ściśle określona przez każdego przewożnika.
 
Czy rezerwacja dokonana za pośrednictwem innego sprzedawcy niż linia lotnicza jest korzystna?
Oczywiście. Po dokonaniu rezerwacji każda linia lotnicza zobowiązana jest do zachowania wszelkich procedur informacyjnych związanych np. ze zmianami terminów i godzin wylotu. Jeśli rezerwacja została dokonana za pośrednictwem innego Sprzedawcy niż linia lotnicza za prawidłowy obieg informacji odpowiada sprzedawca biletu lotniczgo. W sytuacji niekorzystnego rozwoju sytuacji Sprzedawca zobowiązuje się do udzielenia pomocy Klientowi na każdym etapie procedury realizacji praw przysługujących pasażerm ze strony przewożnika lotniczego.    

© Airbus.pl   1992 - 2023
  Reisebus® Czas Podróży®
Aleja Wolności 1 (DHU Kwadraty),
Częstochowa, Polska
310 tys. zadowolonych Klientów.
The website owner is not affiliated or otherwise linked with or authorized by Airbus SAS, France, or its affiliated companies. Airbus SAS is the registered owner of the "AIRBUS" trademark worldwide. Any use of trademark, trade name, logo, icon and domain names in connection with the “AIRBUS” trademark or any copyrighted works or content on the websites under https://airbus.pl/ is not controlled by or linked to Airbus SAS and its affiliates. The latter is not responsible for and does not endorse or accept responsibility over the trademark “AIRBUS”, any copyright or content or related use on these websites.
Wróć do spisu treści